28.06. - 06.07.2013.
Vijesti
Genij Stanleya Kubricka- jedan od najvećih redatelja svih vremena
Snimao je rijetko, ali savršeno i tek sada mu svi priznaju da je jedan od najvećih redatelja svih vremena. Bio je majstor adaptacija, uzbudljivi pripovjedač, maštoviti stilist i tehnološki inovator, a od svojih je glumaca tražio da stotinu puta ponavljaju scenu sve dok ne zaborave na glumu.
Stanley-Kubrick-2001

Pamtit će se kao perfekcionist koji je radio remek-djela u svakom žanru kojega bi se prihvatio, a toliko se pripremao za snimanja svojih djela da su zanimljivi i oni filmovi koje – nije napravio!

Ako bi se trebala pronaći jedna riječ koja će najbolje opisati Kubricka, onda bi to bila riječ perfekcionist. Bio je natprosječno inteligentan, a svoje opsesije i strast za kontrolom uložio je u minuciozno snimanje velikih filmova. Neke kadrove znao je ponavljati do 150 puta, a pričaju se i legende o glumcima koje je iscrpljivao bezbrojnim ponavljanjima scena. Tabloidi su ga čak optuživali i da je uništio brak Toma Cruisea i Nicole Kidman jer ih je prilikom snimanja filma Oči širom zatvorene prisilio da se previše unesu u uloge supružnika koji sumnjaju u međusobnu vjernost. U pola stoljeća karijere snimio je “samo” petnaestak filmova, no to su redom bila remek-djela u raznim žanrovima.

Staze slave i Full Metal Jacket veliki su ratni filmovi, Isijavanje je klasik horora, Dr. Strangelove genijalna satira, a Paklena naranča i 2001.: Odiseja u svemiru spadaju u najbolje SF-ove svih vremena. Ironija sudbine jest da je Kubrick bio toliko ispred svoga vremena da su svi ovi filmovi jednoglasno postali klasici tek godinama nakon snimanja, a Oscara je dobio samo za izradu specijalnih efekata. Za vrijeme projekcije Odiseje mnogi su bijesno izlazili iz kina, a zbog Paklene naranče tabloidi su Kubricka optuživali za poticanje na ubojstva pa je morao prekinuti distribuciju filma u Velikoj Britaniji.

Ipak, vrlo se rano izborio za potpunu kontrolu svojih filmova pa je bio scenarist, redatelj i producent većine svojih modernih uradaka, a uspio je kontrolirati čak i kinodistribuciju svojih radova. Dok je bio dječak, otac Jacques naučio ga je igrati šah i poklonio mu fotoaparat – i tako je mladi Stanley postao zaljubljenik u snimanje i tehnologiju. Marljivo je koristio sva tehnička postignuća i među prvima promovirao kameru steadicam. Ta opsjednutost tehnologijom razlog je zašto nije uspio snimiti SF Umjetna inteligencija – čekao je da se razvije tehnologija računalno generiranih slika. Nakon Kubrickove smrti taj je projekt ekranizirao Steven Spielberg, dugogodišnji Kubrickov obožavatelj i suradnik. Nedavno je Spielberg najavio da će ekranizirati još jedan Kubrickov nedovršeni film, spektakl Napoleon, koji je Kubrick studiozno pripremao godinama te je čak izdana opsežna knjiga koja sadrži scenarij, skice i ostale materijale o filmu.

Premda su ga optuživali za mizantropiju, uspijevao je pronaći crni humor u svakom predlošku – malo ljudi zna da je predložak za Dr. Strangelovea bio jedan ozbiljni roman naslovljen Red Alert za koji je Kubrick instinktivno znao da će bolje funkcionirati kao satira. Inače je Kubrick živio vrlo povučeno s obitelji, bojao se leta avionom pa se rijetko micao iz Engleske u koju se preselio 1962., a to je iskoristio prevarant Alan Conway koji se u javnosti predstavljao kao Kubrick, o čemu je snimljena komedija Zvati se Kubrick s Johnom Malkovichem u glavnoj ulozi.

Filmolozi i kritičari još i danas analiziraju Kubrickove filmove na bezbroj načina, no posebno poglavlje zaslužuju teoretičari zavjera. Klasičan primjer je urbani mit da se let na Mjesec nikada nije dogodio, nego je insceniran u studiju, a tko bi drugi mogao režirati lažni prijenos toga događaja nego genijalni redatelj Odiseje u svemiru? O tome je čak snimljen i pseudodokumentarac Dark Side of the Moon, a nedavno je premijeru imao i dokumentarac Room 237 u kojemu brojni obožavatelji Kubrickova Isijavanja iščitavaju razna skrivena značenja tog filma. Ne treba se stoga čuditi tome da je mnogima sumnjiva i iznenadna Kubrickova smrt, pa za nju okrivljuju iluminate koji su ga navodni ubili jer je u filmu Oči širom zatvorene razotkrio njihove tajne obrede (?!). Očito je Kubrick bio toliko velik da ga ne obožavaju samo filmaši i filmofili, već je na kraju i sam postao glavni junak legendi!


Napisao: Siniša Paić, Online.hr

Sve vijesti